Lambre: Z čeho je splétána aromatická krajka?

DRUHY AROMATICKÝCH SUROVIN:

- PŘÍRODNÍ -rostliné a živočišné suroviny

- SYNTETICKY VYROBENÉ AROMATICKÉ LÁTKY

Během celé své historie se lidsvo snažilo najít, zachytit aromatické výdechy přírody, uchovat je a vplést je do látky svých bláhových fantazií. Stejně tak jako drahé kameny i aroma jsou ukrytá v okolním světě, schovaná v malinkých kapsličkách, lístkách květů a také v kořenech a kmenech mohutných stromů, ve vlhkých listech i suchých semenách. Avšak v každém případě bylo nutné vynaložit veškerou trpělivost i moudrost, aby se získalo neporušené aroma nebo tzv.éterické oleje, směsi aromatických látek obsažených v rostlinách, pryskyřicích a balzámech, sférázné parfumerní kompozice, vytvořené samotnou přírodou.

Paleta parfuméra, tvůrce aroma, je bohatá a různorodná.

Suroviny pro parfumerii se získávají z celého světa – od suchých oblastí až k ledovým pustinám. Jedná se o přírodní látky, které mají rostlinný nebo živočišný původ.

Úspěchy v oblasti organické chemie na konci 19. století umožnily získat aromatické látky chemickou cestou, čímž se rozšířila paleta parfumérů a objevily se nové syntetické látky s originálním aroma. Parfuméři tak mohli dát průchod své fantazii a vytvořit směsi vůní, které v přírodě nenajdeme. Kromě toho je možné stvořit noty a odstíny rostliny, jejíž aroma se nepodařilo získat, ať již kvůli technickým či ekonomickým příčinám. Například noty svěžesti zeleně, mnohých exotických květů, ovoce ale také i konvalinek a šeříku.
Zákaz používat přírodní pižmo a ambru vedl ke vzniku celého arzenálu syntetických látek, které mají nejen podobné aroma, ale působí na naše smysly, především čich, z hlediska fyziologie stejně přirozeně.

V kompozici jsou si všechny aromatické látky, ať už se jedná o přírodní či syntetické, rovny a splňují navíc i zvláštní poslání – vytořit kouzelný aromatický obraz. Přičemž hloubku, sílu a krásu ve znění vytvářejí přírodní éterické oleje, jež se skládají z mnoha komponentů a jejich struktura je mnohovrstvá, kdežto systetické dodávají originalitu, styl a rozšiřují možnost, jak splnit jakýkoli bláznivý požadavek tvůrce. Stále rostoucí cena přírodních surovin a také velké rozdíly v jeho kvalitě vedly ke stále se zvyšujícícmu procentu syntetických látek v obsahu parfumérních kompozicí. Důvodem, proč má dnes parfumérie takové průzračné, nenasycené znění, je fakt, že přesně to plně vyhovuje rytmu života člověka 21. století.

Prakticky všechny rostliny a květy vydávají více či méně intenzivní, více či méně příjemnou vůni. Pro získání aromatické suroviny se používají všechny části rostlin: květy, poupata, pupeny, listy, stvoly, kořeny, kůra, mech, semena, zrna a dokonce i pryskyřice, které vznikají při poškození kůry.

Podle charakteristických not a odstínů vůně, podle toho, jak reagují s ostatními komponenty směsi, se všechny přírodní aromatické látky dají rozdělit do následujících skupin: květinová, citrusová, dřevnatá, kořeněná, atomatická (bylinková, trávová), balzámy (pryskyřice), živočišná (animální).

Hlavní akord při zrození parfumérní kompozice pro ženy se samozřejmě vytváří z květinového dechu – éterické nebo extrahované oleje (absolut), syntetické aromatické látky, vytvářející přirozené aroma květů. Ve světové kultuře je žena zobrazována jako vtělení květiny. Čím více je květinových závanů ve znění parfumérní kompozice, tím více se nám zdá ženský. Nedostatek květinových odstínů může vyvolat pochybnosti o tom, zda je aroma určeno ženám. Stejně tak přebytek květin v aroma určeném mužům, v nich může vyvolat stejné pochybnosti v otázce «komu je ten parfém určen?».

KVĚTINOVÁ SKUPINA
Tvoří ji éterické oleje růže, jasmínu, tuberózy, ilang-ilangu, fleur de orange, neroli, mimózy, narcisu, akátu, osmantusa a magnólie.

 Odstíny svěžesti a slunečního jasu přidávají parfumérním kompozicícm CITRUSOVÁ AROMA.

Jejich tonizující a energetická síla se používá ve všech parfumérních kompozicích, aby probudila naše smysly. Citrusová skupina obsahuje vůně bergamotu, sladkého pomeranče, hořkého pomeranče a pomeranče (olej bigarad), citronu, mandarinky nebo limetky (zeleného citronu) a grepfrujtu.

 Vznešenost, aristokratismus, vytříbenost, teplo a intenzitu znějícímu aroma dodají DŘEVITÉ NOTY, pro jejichž vytvoření se používá extrakt dubového mechu a oleje z pačuli, santalu, vetiveru, cedru, guajakového dřeva, břízy a cypřiše. Dřevité akordy tvoří základ pro vybudování pánských aroma, neboť ve světové kultuře je mužnost připodobňována síle stromu. Jestliže v ženských aroma je obsaženo mnoho dřevitých not, budou je upřednostňovat ženy s mužským charakterem, pragmatické, silné, schopné rozhodovat.

KOŘENĚNÉ ODSTÍNY zesilují naše vnímání aroma, jsou trpké i sladké, opojné i povzbuzující, podle toho, s jakými ostatními skupinami se spojí. V parfumérní kompozici je tvoří éterické oleje hřebíčku, kardamonu, muškátového oříšku, skořice, zázvoru, pepře, bobkového listu, tonkového bobu a vanilky.

TRÁVOVÉ (aromatické) NOTY se v parfumérních kompozicích používají, protože dodávají skutečné, přírodní odstíny trávy, zeleného listí, aroma polí, lesů a dokonce i suché stepi. Parfuméři nejčastěji používají éterické oleje levandule, šalvěje, muškátového oříšku, bazalky, meduňky, rozmarýnu, citronely, kostusu, puškvorec, aksamitníku, citronové trávy, palmové růže, růžové máslo a jalovce. Díky aromatům této skupiny se rozezní krása přírody, její svěžest a intenzita v ženských, ale častěji pánských parfémech.

Základ vůní, které lidstvo používalo již na úsvitě současné civilizace, tvořily teplá a mohutná aroma pryskyřic a balzámů. Více než 50 staletí jsou kadidlo, labdanum, myrha, opoponaks (sladká myrha), stirax, galbanum, pryskyřice, peruánské a toluánské balzámy potěšením pro smysly, neboť vždy dodávaly a dodnes dodávají parfumérním kompozicícm božskou velikost, intenzitu a stálost aroma.

Ve starověku lidé věřili, že sekrece, žlázy a ostatní látky ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU, vydávající silnou vůni, jako je pižmo, ambra, cibet, кастореум (bobří струя), jsou obdařeny magickou silou a jsou zázračnými léky.

Bylo zjištěno, že tyto produkty dokonce i ve velmi malých dávkách dokáží prodloužit stálost vůní a dodat jim exotické exaltované, tj. povzbující noty. Na začátku 20. století vědci objevili, že některé látky, které obsahují pižmo, ambru a cibet jsou analogické s pohlavními atraktanty člověka. Proto jsou pižmo a ambra používány ve všech parfumérních kompozicích kvůli splynutí daného parfému s vůní lidské kůže, pro zvýšení smyslového vnímání a v neposlední řadě i přitažlivosti člověka zahaleného do aromatického oblaku.

Vždyť parfém to je pokušení. Proto parfém otevírá až na kůži svou skutečnou podstatu. V současnosti se využívá pouze syntetických produktů s vůní pižma a ambry. Jelen kabarga (zdroj pižma) a velryba (zdroj ambry) jsou zapsáni do Červené knihy ohrožených zvířat, a proto je jejich zabíjení zakázáno. Cibet a kastoreum se používají v přírodní formě.

PARFÉM – TO JE POKUŠENÍ